תפקידו של צילום שיניים בטיפולי שורש

צילום שיניים הוא רכיב בלתי נפרד ממרבית טיפולי השיניים, והסיבה לכך היא שבכל טיפולי השיניים הללו, ישנו צורך לבחון את החלק הפנימי של השן, פעולה שלא ניתנת לביצוע על ידי מבט מבחוץ. צילומי רנטגן שיניים הם צילומים המאפשרים לקבל תמונה מדוייקת של תוכנה הפנימי של השן, לרבות זיהוי המבנה הפנימי של השן, זיהוי רקמות פגועות וכדומה. בטיפולי שורש מקבל צילום רנטגן שיניים משנה חשיבות, וזאת לאור מידת הדיוק הנדרשת בתהליך הטיפול, ומידת העומק של הרקמות הרלוונטיות לטיפול.

טיפול שורש צילום | צילום רנטגן בטיפול שורש

צילום רנטגן הוא שלב הכרחי בביצוע טיפול שורש. הצילום הרגיל המתבצע בכל מרפאת שיניים מאפשר לרופא השיניים לראות את מבנה השן, את מספר השורשים שיש לשן ואת מצב כותרת השן.
חשוב במיוחד לראות בצילום הרנטגן אם יש או אין נגע דלקתי סביב קצה (חוד) השורש, הנראה כצל שחור על רקע של העצם.
נגע כזה בצילום הרנטגן מעיד על כך שקיימת ספיגה של העצם סביב חוד השורש הנובעת מזיהום של חיידקים בתעלת השורש. מראה כזה בצילום מעיד תמיד על קיום חיידקים בתעלת השורש ויכול להופיע בשן שבה המוך (העצב) נמקי ומזוהם או בשן שקיימת בה סתימת שורש קודמת אלא שבתוכה קיים זיהום חיידקי.
בצילומי מעקב, המתבצעים לאחר 6 חודשים לפחות לאחר סיום טיפול השורש, בודק רופא השיניים אם התהליך הדלקתי מגיב לטיפול שבוצע. תגובה חיובית מתבטאת בהקטנה ובהמשך בהעלמות של הצל השחור שנראה בצילום הרנטגן.
הקטנה כזאת של הנגע הכהה או היעלמות הנגע שבצילום מעידה על בנייה מחדש של העצם סביב קצה השורש שהתאפשרה על ידי סילוק החיידקים מתעלת השורש.

מבנה השן וחשיבותו בטיפול שורש

השן הטיפוסית בנויה למעשה משני חלקים:
• כתר השן – החלק החיצוני שמעל קו החניכיים, ונראה לעין

• שורש השן – החלק הפנימי של תעלות השן הוא החלק הנסתר שממוקם בתוך החניכיים ומקבע את השן למקומה

במסגרת טיפול שורש מבוצעים צילומי רנטגן בכמה שלבים של הטיפול, תחילה כדי לקבל תמונה על היקף הנזק בשורש השן, בהמשך לכך על מנת להכיר את מבנה השן ולבנות תכנית טיפול לפי מספר תעלות, עומק תעלות וכדומה, ולבסוף על מנת לבחון את התוצאה המתקבלת בתום הטיפול, ולוודא שאכן כל שנדרש לביצוע אכן בוצע בצורה טובה ומדוייקת.

צילום השן מכל הכיוונים

אחד הכלים החדשים שעומדים לרשות רופא השיניים בביצוע טיפולי שורש הוא צילום תלת מימדי. המדובר על תצלום רנטגן תלת מימדי שמצלם את השן מכל הכיוונים באמצעות מכונה מיוחדת המסתובבת סביב ראשו של המטופל, ומחברת את כל התמונות המתקבלות לכדי דגם תלת מימדי אחד שלם. אין בצילום זה כדי לאפשר משהו שלא היה אפשרי בעבר, אלא שקלות קבלת המידע והצורה המדוייקת בה הוא מתקבל, מאפשרות לבצע את הטיפול בצורה מדוייקת ויסודית בכל טיפול וטיפול.

זיהוי רקמות וחלקים נסתרים בשן

כך למשל, יכול צילום שיניים תלת מימדי לחשוף תעלות שורש קטנות ונסתרות, שלא ניתן לזהות אותן בצילום דו מימדי רגיל. מידת החשיבות של אותה תעלה יכולה להשתנות בין מקרה למקרה, אך ישנם מקרים בהם חוסר היכולת לזהות את התעלה, מוביל לפגיעה באיכות תוצאת הטיפול. צילום תלת ממדי פותר מצב זה, ומבטיח תוצאות טובות ומדוייקות יותר בכל טיפול וטיפול.

Picture of פרופ' צבי מצגר

פרופ' צבי מצגר

פרופ’ צבי מצגר הוא מומחה לטיפולי שורש בעל ותק של 35 שנה ומעורב בפיתוח של שיטות חדשניות ומהפכניות בתחום זה. הוא בוגר הפקולטה לרפואת שיניים של האוניברסיטה העברית והדסה בירושלים.

למידע מקצועי
מאמרים נוספים
צילום רנטגן שיניים
האם טיפול שורש מחייב תהליך של שיקום השן?

טיפול שורש הוא תהליך שיורד לחלקים הנסתרים והעמוקים ביותר של השן עד קצה תעלות השורש של השן, ומשום כך ניתן להניח שטיפול כזה יכול לייצר השפעה מהותית על בריאותה הכוללת של השן…

טיפול שורש אצל ילדים - פרופ צבי מצגר
טיפול שורש בילדים

טיפול שורש נדרש כאשר נוצר זיהום בחלל הפנימי של השן, וכאשר זיהום זה חודר אל תוך מעבה השן ועובר את רכיב הדנטין עד לפגיעה ברקמות שורש השן. מטרת הטיפול היא לסלק את הזיהום/ העששת מפנים השן…

לוגו פרופ' צבי מצגר
מיהו (מהו) מומחה לטיפולי שורש?

פרופ', מצגר משמש מזה שנים רבות כבוחן בבחינות הנערכות בסיום ההתמחות באנדודונטיה המהוות תנאי לקבלת רישיון כ מומחה באנדודונטיה מטעם משרד הבריאות…

לשליחת הודעה
דילוג לתוכן